שוב על הוצאת הדירות ממדד המחירים

באופן כללי אני נגד מדד המחירים. מבחינתי הדרך הטובה ביותר למדוד את המס של הדפסת כסף היא פשוט ביחס לכמות הכסף הקודמת. נחלק את כמות הכסף המתווספת בכמות הכסף הקיימת ונבין את הפגיעה בכסף שבידינו. מדד המחירים מבחינתי יכול להיות מדד טוב לגידול ברווחה שלי במיוחד אם הוא יורד אבל היות ומדד המחירים מעוות כל כך, קשה לסמוך עליו. אחד העיוותים הקשים הוא הוצאת מחיר הדירות מהמדד. במקום זה שמו את מחירי השכירות. למותר לציין שמדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין; משהו כמו תפוזים וברגים. הבדל אחד לדוגמא – דירות קנויות הן מוצר נורמלי (מוצר שהביקוש לו עולה עם הגידול בהכנסה), דירות שכורות הן מוצר נחות (מוצר שהביקוש לו יורד עם העליה בהכנסה) ויש עוד הבדלים בגמישות הביקוש ועוד.

להוצאת הדירות הקנויות מהמדד יש השפעה ברורה על הטייתו כלפי מטה. מדד האינפלציה בישראל נמדד באופן עקבי כלפי מטה כתוצאה מאי הכללת מחיר הדירות במדד. יש לכך השפעה ברורה על המדיניות הכלכלית של הבנק המרכזי הנקבע על פי מדד האינפלציה.

לאחרונה ראיתי שרשור של שאול אמסטרדמסקי המנסה להתמודד עם הבעייתיות הזו:

בהודעה לפני הוא מודה ששכירות דירות איננה זה לקניית דירות. עם זאת הוא טוען שזה מוצדק כי רכישת דירה היא לא צריכה שוטפת. זה כמובן נכון אם אנחנו שוכחים את המשכנתא. החזר המשכנתא בהחלט נמצא בצריכה השוטפת של כולנו. ומחיר הדירה בהחלט קובע לכמה שנים נתחתן עם הבנק – 15, 20, 25 או 30 שנה וכמה מתוך הכנסתנו השוטפת נקדיש להחזר המשכנתא. כמובן דירה היא גם נכס להשקעה אבל מבחינתי אין בעיה בהשקעה. מי יתן וכל עם ישראל חוסכים, משקיעים ומתעשרים.

3 תגובות בנושא “שוב על הוצאת הדירות ממדד המחירים

  1. יש אם כך מדד מחירים לבעלי דירות עם משכנתא והריבית משחקת פקטור ולבעלי דירות משולמות הוא לא פקטור ומדד שלישי לשוכרים. אבל אם כך יש מדד לאלו שנושאים לחו"ל לאל ושבעלי מכונית וצורכים דלק….
    אם אתה מתייחס רק לכמות הכסף בשוק אז איך תחשב את שינוי ערך המטבע שמוזיל ומייקר מחירים? וכד?

    אולי צריך לחשב את עליית מחירי הדיור ביחס לאחוז הקונים של דירות חדשות, וחישוב כמה יקר יותר זה נהיה להם,
    אולי צריך לעשות חישוב מדד לפי גילאים, או לפי שיכות קבוצתית, מספר ילדים?
    או פשוט לעקוב אחרי חתך מייצג של האוכלוסיה. כעת כשהכל אלקטרוני זה יכול להיות קל

    אהבתי

    1. מדדי מחירים נפרדים לא משפיעים על המדיניות של הבנק המרכזי.
      למה אני צריך לחשב את שינוי ערך המטבע? מבחינתי עיקר השאלה הוא המס המוטל על המטבעות שבידי. מה משנה המחיר למס הזה. אם מכניסים עוד מטבעות לשוק המטבעות שבידי שווים פחות. זה מספיק.

      זה כבר טכנאות סטטיסטית (מה המשקולת של דירות חדשות ומה המשקולת של דירות ישנות). אותו דבר בנוגע לגילאים, שייכות קבוצתית ומספר ילדים. חתך זה שם אחר למשקולות סטטיסטיים.

      אהבתי

כתיבת תגובה